Medek
„A je to dutina černé barvy, dutina plochy a plocha dutiny, která na svém pravém horním okraji zdvihá pozornost a obrací ji proti sobě, aby tím vyvolala v mase hmoty okolo soustředné kruhy nepokoje.“ Rozhlasová inscenace textu Mikuláše Medka v rámci festivalu Art´s Birthday 2008.
Plocha hry
Úvodní rozhovor před premiérou Art´s Birthday 17. ledna 2008 na vlnách Českého rozhlasu 3 – Vltava.
Úvod
stáhnout mp3
Mikuláš Medek: Plocha hry – zvuková realizace Jaromír Typlt
Plocha
stáhnout mp3
Nahrávky byly poskytnuty ke stažení s laskavým svolením Českého rozhlasu 3 – Vltava. Na stránkách www.rozhlas.cz/artsbirthday je také možné vyslechnout on-line celý průběh Art´s Birthday 2008 (dalšími účinkujícími byli Martin Ježek, Uran Uran, Stanislav Abrahám s Michalem Cábem, Lloyd Dunn a Michal Kindernay). Nahrávku zvukově upravil Ladislav Železný, dramaturgy akce byli Martin Blažíček a Lukáš Jiřička.
Oslavy narozenin umění k datu 17. ledna probíhají každoročně po celém světě. "Specifickým symbolem" českého příspěvku se v roce 2008 stalo heslo Sixties Reloaded, jinými slovy "reflexe všeobecně známých děl 60. let oděná v hávu soudobého uměleckého jazyka i technologie".
Před několika lety proběhly různé diskuse o hodnotě malířského díla Mikuláše Medka: názory byly obrazoborecké a nesmlovavé. Prý jsme Medka přecenili. Ale co s tím faktem, že z výtvarníků právě Medek v 60. letech vyvolával "v mase hmoty okolo soustředěné kruhy nepokoje"?
V roce 1963 napsal Medek pro katalog své výstavy v Teplicích – uspořádal ji společně s Janem Koblasou a měla pro něj tehdy mimořádný význam, protože po dlouhých letech zákazu to vůbec první oficiálně povolená prezentace jeho díla – experimentálně-teoretický text, který je od té doby znovu a znovu citován, protože se v něm malíř pokusil literárně postihnout složitý proces vzniku svých obrazů.
Neosobní popisný tón, který Medek zvolil, ale naznačuje, že celý text může být zároveň záměrnou mystifikací, surrealistickou básní pod maskou traktátu nebo soukromou odpovědí na chladně vědecký tón tehdejší experimentální poezie.
Pokusil jsem se v rámci živého vysílání o jiný průnik Medkovými slovy – v podobě něčeho, co by se snad mohlo nazvat radiofonickou kompozicí –, a doufám, že se mi přinejmenším podařilo jim líp porozumět.
Mikuláš Medek
1963
Je to černá plocha, má tvar kruhu devět centimetrů v průměru, je vidět jasně červenou barvu zavřených víček proti oslnivému světlu reflektoru. Pak je to signál, dynamické poselství od kolmé plochy znaku na kolmou plochu senzitivity vidícího. Přímá linka tohoto pohybu je vlastní tělo signálu.
Realizace obrazu je nevědomá organizace intelektuálních a senzivitivních systémů ve vakuu uzavřené koule, průzračné jak ocel v průniku rentgenovými paprsky. Je to tma ozářená infračervenými paprsky jasnější než poledne patnáctého května na Sicílii za velikého větru. To malé černé ticho je čtyřistačtyřicet centimetrů čtverečních bezradnosti a senzitivity druhého článku středního prstu levé ruky, která se dotýká krabičky od zápalek plné pavouka a posunuje je po temně hnědém stole k pruhu světla, ve kterém se třepe úzkost za nehty pravé ruky.
Je to nepokoj na hranici vzduchu, pobouření proti imperialismu chůze, kdy levá noha s mikrochvílí bez tíže se nahrazuje nohou pravou, která lehce ohnuta v koleni opisuje oblouk k dopadu, který se signalizuje sotva znatelným klapnutím. A je to náhlá příhoda, kdy tento klidný, protože ustavičný rytmus nepokoje na hranici vzduchu exploduje do chaotického okruhu katastrofy. To se prudce vymrštila pravá ruka a zaujala postavení úhlu čtyřicetipěti stupňů ve vztahu k vertikále těla a zužujíc se až v jediný prst míří s přesností nepatrné odchylky ve směru malého černého obdélníku napsaného na neporušené vertikále zdi, vzdálené od vertikály těla devíti metry nezávislého vzduchu.
A je to dutina černé barvy, dutina plochy a plocha dutiny, která na svém pravém horním okraji zdvihá pozornost a obrací ji proti sobě, aby tím vyvolala v mase hmoty okolo soustředěné kruhy nepokoje.
Je to dekoltáž, třicet centimetrů dlouhá subtilnost těla, která se vymezuje balzamickou vegetací plátna.
(Bude-li pozorný čtenář zároveň i pozorným posluchačem, všimne si, že na nahrávce chybí z textu jedna věta. Tento střih byl bohužel dán domluveným rozsahem nahrávky. Poznámka -tjf-)